7 המלצות חשובות לפני בחירת מעקה לבית

מעקה ישראל פרימו

מעקה טוליפ בנפחות ברזל

מעקות בעלי משמעות עיצובית וההשלכה על כלל חלל הבית. אחד האלמנטים הבולטים כיום בעיצוב הבית הם מעקות.
מעקה שתוכנן בקפידה, יכול להוסיף הרבה מאוד חן ויופי לבית.

מה אומר התקן?

התקן אומר שמעקה חייב להיות בעל שלבים אנכיים: שהמרווחים בין ניצב לניצב יהיו כאלה, שכדור קשיח בקוטר 10.5 ס"מ לא יוכל לעבור דרכם וכדור קשיח בקוטר 12.5 ס"מ לא יוכל לעבור בין הקושרת התחתונה של המעקה לבין המדרך.

גובה מעקה צריך להיות בין 95 ס"מ ל- 105 ס"מ, למעט לאורך מהלך המדרגות ( החלק המשופע), שם גובהו צריך להיות לפחות 90 ס"מ . הגובה נמדד מהמקום שיכול לשמש מדרך רגל. מעקה תיקני עם ניצבים אנכיים נחשב למעקה "עמוס". ניתן לעצב את המעקה התקני בעיצוב וסגנון שיראה כאלמנט אוורירי, מעניין וייחודי ולשלב בתוכו את הכורח הבטיחותי. ברוב הבתים מעדיפים מעקות מעוצבים בזרימה אופקית ואוורירית ובעיצובים אמנותיים כיד הדמיון – כשהדגש הוא על עיצוב ויופי המעקה- איש המקצוע חייב ליידע את הלקוח בתקן ובמשמעותו.

מעקה תיקני בנפחות ברזל. נתיש ישראל פרימו

מעקה תיקני בנפחות ברזל. נתיש ישראל פרימו

בחירת מעקות צריכה להתבצע עוד בשלבים המוקדמים של בניית הבית

המעקה הוא חלק מהתשתית הבסיסית הקבועה של הבית לאורך שנים רבות – על כן, רצוי וחשוב לתכנן את המעקה שיהיה בעיצוב ובאיכות מעולה שישמר וירגש אתכם כל פעם מחדש. מעקות בבית, הופכים לאלמנטים בעלי מסה כבדה ונוכחות משמעותית בבית. העיצוב של הבית הופך להיות מוגבל בצרכים הכרחיים של המעקה ובדרך זו או אחרת זה משפיע על אופי הבית. עם זאת, המעקות יכולים להשתלב כאלמנט משלים לגרם המדרגות ולחלל הבית או להוות אלמנט מנוגד ועוצמתי. לכן, מעקות מחייבים תכנון מקצועי מוקפד המכיל בתוכו בטיחות ועיצוב שישתלבו עם הקונספט העיצוב הכללי של הבית.

מאחז למדרגות בנפחות ברזל. נתיש ישראל פרימו

מאחז למדרגות בנפחות ברזל. נתיש ישראל פרימו

סוג החומר ועובי החומר

בעת בחירת המעקה יש לשים דגש לסוג החומר ממנו בנוי המעקה, כגון עובי החומר ואופן חיזוק המעקה לקיר או לגרם המדרגות.
רצוי שעובי העמודים יהיו בקוטר של 20 מ"מ. עובי הקושרות- מינימום 14 מ"מ. ניצבים כ- 12 מ"מ. מאחז יד – עובי מומלץ כ- 34 מ"מ ומעלה. מאחזי יד – מעץ מלא או ברזל – רצוי שיהיו בעובי מתאים לאחיזה נוחה.

מעקה למדרגות. נתיש ישראל פרימו

מעקה למדרגות. נתיש ישראל פרימו

צביעת המעקה

יש לוודא שצביעת המעקה תיעשה מצבעים איכותיים כמו, צבע יסוד אפוקסי דו רכיבי למניעת החלדה וצבע עליון אפוקסי – מה שנקרא- צבעי מכוניות הנשמר לאורך זמן. חשוב מאוד לבחור נכון את גוון צבע המעקה. לגוון צבע המעקה יש משמעות לא פחות חשובה מדוגמת המעקה. צבע יכול להעצים את המעקה ולתת דגש חזק ודרמתי בעיצוב הכללי ומנגד גוון הצבע יכול להשקיט ולעדן את המעקה, שזה המצב המומלץ בדרך כלל.
חיבורי המעקה

את המעקות רצוי לקבע מחוץ למדרגות ולא על המדרגות:

  • חיבור המעקה לקיר יציב וחזק ונקי יותר.
  • התקנת מעקות על המדרגות עצמן מצמצמים את רוחב המדרגות .
  • חיבור למדרכים העשויים משיש, קרמיקה או אבן וכו' הוא חיבור עם סיכון, מאחר והקידוחים עלולים לפגוע או לסדוק את החומר.
  • חיבור המעקה למדרכים חלש יותר מחיבור לקיר. כמו כן, נצברים לכלוכים ונוזלים בחיבורים על המדרגות המזיקים למתכת.
  • החיבורים לקיר יעשו ע"י עיגון ליציקות הבטון. לא נהוג לחבר מעקות בחיבורי ברגים –מאחר ומעקות מתכת רוטטים וחיבורי ברגים הנם בהכרח חלשים יותר.
  • נהוג להתחיל את המעקה מתחילת אמצע המדרגה השנייה ולא מהמדרגה הראשונה וזאת כדי לאפשר תנופה ותנועה נוחה יותר כשאנו אוחזים במאחז המעקה כדי לעלות.
  • אזור המדרגה הראשונה הוא החלש ביותר במעקה ורצוי לעגן אותו במקור ע"י בסיס בטון אפור.

הרכבת המעקות ובטיחות

  • רצוי להתקין את המעקות בבית בשלב הסופי של הבניה או השיפוץ, לפני הפוליש והכניסה לבית.
  • בעת הרכבת המעקות, הבית הופך למעין מסגריה קטנה. בה מתבצעים ריתוכים, קידוחים וחציבות, ליטושים וצביעה. על כן, יש לוודא שבעל המקצוע שאנו בחרנו מצויד בכל אמצעי הבטיחות, כגון, מטף כיבוי אש, לוחות עץ ויריעות עור להגנה על הרצפה, המדרגות וחלונות, שלא יגרמו נזקים לרכוש ולגוף ובמיוחד כאשר הבית מאוכלס.
  • בגמר הרכבת המעקות – חשוב שאיש המקצוע ינקה את אזור העבודה, מאחר שבזמן העבודה במקום מתפזרים רסיסי מתכת ואבקת מתכת היוצרים כתמי חלודה על הרצפה.
  • יש להקפיד להתאים את עיצוב המעקות לצורכי הבית ולביטחונם של ילדים במיוחד. שהמעקה יתוכנן בחשיבה בטיחותית, דהיינו, בעל פינות וקצוות מעוגלות וחלקות, מרווחים סבירים בעיצוב וחוזק.
  • כאשר הילדים עודם תינוקות רצוי אף להתקין שער- מחסום במעלה ובמורד המדרגות. ניתן להתקין שערים פריקים, הניתנים להסרה בהתאם לצורך.
  • מעקות מיוצרים כיום במגוון חומרים עשיר, כגון: ברזל, נירוסטה, פליז, אלומיניום, עץ, זכוכית ועוד.

חומרים

החומר השולט במעקות הוא הברזל. השימוש במעקה מתכת הוא יתרונו היחסי ברמת התקנה וחוזק ברמת עומסים ויציבות לאורך זמן בכול הרמות. מעקה ברזל אמנותי מעוצב ומיוצר בידי אמן היוצר את האלמנטים בעבודת יד בנפחות ברזל,  כך שאפשרויות עיצוב המעקה נעשית רחבה יותר, יצירתית יותר וייחודית.אפשר לשלב למעקה הברזל חומרים נוספים כגון, עץ, זכוכית ועוד. תוצאות השילוב בין מעקות העשויים מחומרים שונים והמנוגדים לחומרים מהם עשויים גרמי המדרגות והרהיטים -יוצרים מעין חגיגה ויזואלית המהווה סוג של יצירת אמנות יפיפייה.

מעקה חיצוני בנפחות ברזל. נתיש ישראל פרימו

מעקה חיצוני בנפחות ברזל. נתיש ישראל פרימו

מחירים

מחירים של מעקות נהוגים לפי מטר- רץ ונמדדים בדרך כלל לפי אורך מאחז. ככל שהמעקה מורכב יותר מבחינת העיצוב ועבודת הנפחות – כך המחיר משתנה.